Når seksuelle overgrep tildekkes….

tildekke skamGjennom de siste 35 årene har jeg sett med egne øyne hvor forferdelig seksuelle overgrep er. Overfor voksne, ja visst. Men aller verst når forsvarsløse barn og ungdom er ofrene. Konsekvensene kan merkes på kort sikt, men ikke minst i generasjoner fremover.

Dessverre er det ingen selvfølge at moderne nordmenn avviser seksuelle overgrep. Flere ganger ser jeg at aggressive ateister og lunkne kristne bagatelliserer slike alvorlige forhold. «Det er nærmest bare en lek», har jeg hørt….

Som sjelesørger har jeg måttet ta i tu med seksuelle overgrep helt siden jeg begynte som pastor i 1983. Det er ufattelig hva «gubber» kan finne på overfor barn, men også overfor kvinner.

Gjennom de siste årene har jeg sett de mest utspekulerte forsøk på å tildekke sin skam. Men til syvende og sist må man selv ta et oppgjør med syndens forferdelige urenhet og makt – ikke angripe dem som står for renhet, rettferdighet og ærverdighet.

Seksuelle overgrep i et individ eller i en slekt må tas ved roten. Først da kan de følelses- og identitetsmessige forstyrrelser bli ryddet vekk, og et individ og en slekt kan stake ut en livskurs som kan bli til velsignelse for generasjoner.

Sannheten seirer!

Om Jan-Aage Torp

Jan-Aage Torp - married to Aina; born in Japan; raised in Thailand; educated in USA; Director of European Apostolic Leaders (EAL); pastors Restoration Oslochurch with Aina.
Dette innlegget ble publisert i Norge. Bokmerk permalenken.