Hvor er de kristne for tiden?

NRK Aktuelt 9mai 12

Trivelig å stille opp på NRK. Men er det ikke et sidespor?

«Hvor er de kristne for tiden?» spurte forfatteren Arne Berggren den 24. september på NRK Ytring.

Det var flere fornuftige og sympatiske refleksjoner fra den respekterte forfatter og analytiker Berggren. Jeg kan si amen til mye.

Men det er en del aspekter som han ikke har fått med seg, den gode Berggren: Mange av oss bryr oss døyten om «media» slik norske mediehus definerer det. Vi har bygd opp våre egne medier, og vi påvirker samfunnsdebatten mer enn noen sinne. Se på Visjon Norge og Norge Idag, og selv når jeg lengre enn langt med «IDAG fra hovedstaden».

De navn som blir trukket frem i debattene i kjølvannet av Berggrens artikkel som de få gjenlevende kristelige røster i den norske samfunnsdebatten er Espen Ottosen, Vebjørn Selbekk og noen skarve til. Stort sett blir disse omtalt i kommentarfeltene og sosiale medier av de liberale og sekulære på den mest nedsettende måte. Det syns jeg er leit, fordi jeg er overbevist om at de ofte gjør en utmerket innsats.

Om noen av oss innen kristenheten gidder å engasjere seg i de mange debatt-arenaene (egentlig «krangleforaene») som Arne Berggren er opptatt av, er det flott. Men det er et sidespor. Et «tillegg» som krever tid og fokus – uten nevneverdige resultater.

Skjermbilde 2014-05-20 kl. 15.49.32

Pat Robertson vinket til de norske medier. «Et lite vink er nok», mente han.

Jeg lærte noe meget viktig da jeg var vertskap under en ukelang turne i Norge for den amerikanske tv-evangelisten og president-kandidaten Pat Robertson. Jeg ordnet opptredener på Dagsrevyen og TV2 Nyhetene, og mer enn det. Den siste dagen av hans besøk hadde jeg leid Christian Radich-suiten på Grand Hotel i Oslo for Pat med fru Dede. I suite-stuen inviterte jeg til pressekonferanse med Pat. Det var stuvende fullt med nasjonens angivelig fremste redaktører, kommentatorer, journalister og alskens kameraer.

Like før pressekonferansen sier Pat til meg: «Jeg gir dem 10 minutter, inklusive 2 spørsmål. Du velger hvem som kan spørre», sa han. Jeg spurte paff: «Men er det ikke lurt å gi så viktige mediefolk mer tid?» Pat smilte og sa: «Vi trenger ikke dem. Vi har våre egne medier. Disse er bare ute etter å skape en posisjon for seg selv.»

Jeg smilte.

Pressekonferansen varte i 10 minutter. Jeg overså NRK, TV2, Aftenposten og VG, men ga anledning til TV Inter og Dagen. Maksimal virkning. Nok er nok 🙂

Om Jan-Aage Torp

Jan-Aage Torp - married to Aina; born in Japan; raised in Thailand; educated in USA; Director of European Apostolic Leaders (EAL); pastors Restoration Oslochurch with Aina.
Dette innlegget ble publisert i Norge. Bokmerk permalenken.